måndag 3 oktober 2011

Allvarligt, Putin?

Putin tycker att en Eurasisk union vore en bra idé. Jag kan inte annat än sätta kaffet i vrångstrupen och sträcka mig efter valiumburken. Det skulle vara som att försöka kombinera kickboxning med pingis. Ett land som skickar ut lönnmördare (såvitt jag vet senast i samband med poloniumfallet i London), förföljer oliktänkande och med jämna mellanrum försöker återföra idén att Stalin var en trevlig kis skulle vara i union med länder varav de flesta har någon typ av rättvisetänkande och känsla för mänskliga rättigheter.

Dra mig på en gammal vagn.

9 kommentarer:

  1. "Återföra iden att Stalin var en trevlig kis"? Hur tänkte du där?

    http://www.corren.se/sport/?articleId=4213081

    SvaraRadera
  2. Tro det eller ej, men i historieböckerna hyllas tydligen Stalin på ett sätt som enligt min mening inte hör hemma i en historiebok. http://www.aftonbladet.se/nyheter/ryssland/article11258059.ab

    SvaraRadera
  3. Aftonbladet-artikeln är lögn rakt igenom. Den är baserad på lögner publicerade i Novaja Gazeta, som Aftonbladets korrespondent inte har faktakollat. Man kan tycka att en rysktalande korrespondent utskickad till Mosvka kunde göra sig omaket att läsa den historiebok artikeln handlar om, men det har hon uppenbarligen inte gjort.

    Via den här länken hittar du en översättning till engelska av det omdiskuterade kapitel det handlar om. Jag uppmanar dig att läsa texten och själv bilda dig en uppfattning. Överst på sidan är det en diskussion om kapitlet. Själva översättningen finns längre ned, under en som börjar med: "Translation: Andrei Filippov on..." osv.

    http://www.sublimeoblivion.com/2009/05/28/translation-stalinist-textbook/

    SvaraRadera
  4. Jag måste ansluta mig till kritikerna, även om ordet "hyllar" kan vara en överdrift.

    Efter att ha skummat igenom åtminstone delar av texten hittar jag ett stycke som tar upp de massmord Stalin är ansvarig för. De nämns som ett citat av Roy Medvedev. Efter detta bortförklaras Stalins handlingar på följande sätt:

    "Contemporary researchers tend to see rational causes behind the use of violence to ensure the effectiveness of the ruling class, as a means of social mobilization for the fulfillment of impossible tasks. Stalin followed the logic of Peter I: demand the impossible from your subordinates, to get the maximum possible."

    Om du kan presentera ett stycke ur denna bok för mig där Stalin ställs till ansvar för miljoner och åter miljoner människors dör ska jag gärna tänka till igen.

    SvaraRadera
  5. Varsågod:

    "During Stalin’s rule the country went through several waves of large-scale repressions. The initiator and theorist behind this ‘heightened class struggle’ was Stalin himself. Entire social classes like the landed peasantry, the urban petit-bourgeoisie, the priesthood and the old intelligentsia were liquidated."

    Jag vill fästa din uppmärksamhet på kapitlets titel: "Information for reflection: Debates about Stalin’s Role in history". Författaren presenterar alltså i detta kapitel (som bara är en liten del av boken) de olika ståndpunkter som har framförts om Stalin. Han ser det förmodligen som ett problem att många (trots allt) har positiva åsikter om Stalin. Han försöker förklara varför och ber läsaren själv reflektera över de olika bilder som finns (de ensidigt positiva, de blandade och nyanserade, de motsägelsefulla, och de ensidigt negativa).

    Att beskriva både positiva och negativa aspekter av Stalins styre verkar f.ö. inte vara något nytt. Jag kollade just vad det står på Wikipedia-sidan om Stalin, och hittade följande "hyllningar".

    "Stalinist development also contributed to advances in health care, which significantly increased the lifespan and quality of life of the typical Soviet citizen. Stalin's policies granted the Soviet people universal access to healthcare and education, effectively creating the first generation free from the fear of typhus, cholera, and malaria. The occurrences of these diseases dropped to record low numbers, increasing life spans by decades.

    Soviet women under Stalin were the first generation of women able to give birth in the safety of a hospital, with access to prenatal care. Education was also an example of an increase in standard of living after economic development. The generation born during Stalin's rule was the first near-universally literate generation. Millions benefited from mass literacy campaigns in the 1930s, and from workers training schemes. Engineers were sent abroad to learn industrial technology, and hundreds of foreign engineers were brought to Russia on contract. Transport links were improved and many new railways built. Workers who exceeded their quotas, Stakhanovites, received many incentives for their work; they could afford to buy the goods that were mass-produced by the rapidly expanding Soviet economy."

    Det finns fler "hyllningar" där också, det här vara bara ett litet axplock. Sedan står det givetvis (precis som i historieboken vi diskuterar) att Stalin organiserade förföljelser, massdeportationer, massavrättningar, politiska rättegångar, osv, osv.

    Bilden av Stalin är givetvis komplex - inte minst för ryssarna själva, som levde under Stalin, och både njöt frukterna av de framgångar som uppnåddes, men samtidigt led fruktansvärt av de repressioner som genomfördes. Att i en historiebok förenkla bort alla sådana nyanser fungerar liksom inte när barnen har mor- och farföräldrar som själva minns hur det var.

    SvaraRadera
  6. Säkerligen är bilden av Stalin komplex, precis som man skulle kunna hävda att bilden är av Hitler och Mao. Att man kan sluta sig till att båda dessa herrar inte borde ha haft den makt de hade tror jag står klart. Tycker du själv att denna bok är så balanserad som man kan förvänta sig när det gäller en man som Stalin? Själv har jag svårt att tro att det förekommer historieböcker i Tyskland som ger Hitler samma chans till upprättelse. Rätt eller fel.

    SvaraRadera
  7. GiChand jag kan nog inte uttala mig om boken som helhet, för jag har inte läst den. Har du?

    SvaraRadera
  8. Eftersom du uttalade dig så säkert fick jag intrycket av att du hade det. Det var uppenbarligen fel.

    Därmed kommer vi troligen inte längre i debatten.

    SvaraRadera
  9. Jag uttalar mig säkert om det kapitel som har kritiserats och utpekats som "Stalinhyllande". Alla citat som förekommit i kritiska artiklar har varit tagna från det kapitlet.

    SvaraRadera